Пътуване до Рим

Всеки от нас си има едно мечтано местенце, което иска да посети. Местенце, което предизвиква бурно вълнение и страст, очарование и голямо желание - желание да бъде част от нашия живот. Това местенце за мен бе Рим - Вечният град.

Още от малка, когато гледах филми с някаква лека, но много приятна романтична нотка, разказващи истории за младежи, които се срещат случайно и се влюбват точно пред Fontana di Trevi, си мечтаех един ден да ида точно там - да усетя атмосферата на града, малките улички, сгушените ресторантчета, страхотните пекарни и духа, който витае там, и разбира се, да срещна любовта на живота си точно там - пред фонтана. Този величествен и разкошен фонтан... Ах, сладки мечти! Но, мечтите, колкото повече ги визуализираш и искаш, толкова по-голям е шансът да станат реалност. И ето, че дойде денят, в който моята дългоочаквана мечта стана реалност! Реалност, която беше дори по-хубава от мечтата. :)

Реших да напиша тази статия, за да ви помогна и дам съвети относно планирането на една мечтана екскурзия (в случая до Рим) - от идеята до самото и осъществяване. Продължавайте да четете, ще бъде интересно и полезно! :)

Започваме, разбира се, първо с избора на дестинация и определянето на бюджет (който разделих на няколко части - самолетни билети, хотел, градски транспорт в Рим - седмични карти и шатъли от и до летище, храна и други разходи)! След което план-график на всичко нужно. При мен беше лесно, защото исках да ида точно в Рим и то за седмица, за да имам достатъчно време за всичко. След като сме проучили мястото, на което искаме да идем, знаем със сигурност, кое е то, продължаваме с подготовката и избора на точното време.

Сезонът, в който искаме да бъдем там - дали ще е лято, зима - кога е най-вероятно да има по-малко хора и кога повече, кога ще се чувствате вие най-добре и комфортно. Аз исках да бъде по-хладно време, първо - защото не обичам жегите, второ - за да избегна пиковия сезон, и точно поради тази причина избрах края на октомври - началото на ноемри.

Датите са много важни, защото трябва да бъдат съобразени с работата, отпуските и ангажиментите ви. Аз планирах датите 2 месеца преди самото пътуване, т.е. август месец, имах достатъчно време, за да съобщя в работа и те да имат готовност за моето отсъствие.

Продължаваме със самолетните билети. Много често цената на самолетните билети, в близки дати се различава доста. Спрямо бюджета, за който ще спомена и по-надолу, си харесвате най-удачните дати и цени, като имайте предвид, че, поне за мен, цените на билетите не е нужно да бъдат много скъпи. Тъй като организирах екскурзията за мен и моя приятел, всичко беше по 2. Бюджетът самолетни билети за двама може да варира (150 лв. - 200 лв. отиване и връщане), както и нагоре, разбира се. Но мисля, че това е съвсем нормална, даже икономична цена. Имайте предвид, че ние пътувахме само с ръчен багаж, като политиката за ръчен багаж на различните компании е различна. Ако смятате, че няма да се съберете в малък сак/куфар/раница, е хубаво да си вземете чекиран багаж. При нас багажите бяха - 1 нормален сак до 10 кг. и дамска чанта за мен,  една раница до 10 кг. и фотоапарат за Симеон.
Така, до тук - дестинацията и бюджетът определени, самолетните билети купени.

Идва ред на хотела. В случая, аз направих доста голямо проучване, използвайки най-вече Booking, но много ми беше трудно да харесам нещо, което хем да е достатъчно приятно и комфортно, хем да се вписва в бюджета. Тогава се сетих, че много мои познати използват платформата AirBnb и реших да разуча нещата. AirBnb е сайт, на който може да отседнете на квартира в много различни държави, на много по-достъпна цена от нормалните хотели. Всъщност там има параметри, които си задавате и търсенето ви се улеснява - например - град, дати, тип жилище - самостоятелна стая от апартамент, в който другите помещения са споделени, самостоятелно жилище само за вас и т.н., ценови диапазон. Малко ми беше трудно отначало, но накрая разбрах как работи и всичко стана много добре. Така, задавате си всички параметри и търсите. Когато намерите вашето място, което разбира се е оценявано от хора, преди това - може да прочетете всички отзиви и оценки като например - дали хостът е бил отзивчив, чистота дали е била на ниво, има ли наблизо транспорт, забележителности и т.н. След като си харесате място, може да се свържете с хоста и да попитате още нещо или направо да резервирате мястото. Имайте предвид, че всеки хост има различна правила и политика на канселиране - т.е. ако решите да идете на друго място, може да канселирате резервацията 1 седмица преди точните дати, но парите може да ви се върнат или може и само половината от сумата. Четете хубаво и ако не сте сигурни за нещо - питайте. Когато резервирате, плащането се извършва в същия момент. Препоръчително е да гледате и самата локация - дали е наблизо до център/ летище. Бих ви посъветвала да е близо до градски транспорт и не много далеч от центъра, за да не губите много време в пътуване. Нашето място беше на 10 мин. с трамвая от централна гара Термини, която е пресечна точка на цялата транспортна мрежа в Рим, т.е. - много бързо стигахме до желаната дестинация по този начин. На доста места има включено почистване, градски такси и т.н, не са много фрапиращи суми, но все пак им обръшайте внимание. Бюджетът за хубава и приятна квартира може спокойно да варира 70-110 лв. на нощувка за помещение или 450 - 650 лв. за 6 нощувки в нашия случай.

След като вече и подслонът ни е готов, идва ред на застраховките. Човек никога не знае какво ще му се случи, затова е хубаво да бъде застрахован при случай на нужда от медицинска помощ, загуба на багаж, обща гражданска отговорност. Има много застрахователни брокери, които предлагат пакети "Пътуване в чужбина". Когато идете на място в офиса, ще може да видите ценовата листа за различен брой дни и различна цена на покритие. На нас ни излезе около 15 лв. за двамата, за седмица, на стойност 17 500 евро/на човек.

До тук добре - имаме вече билети, квартира, застраховка - готови сме с главните неща и очакване на датите, но преди това имаме и да събираме багаж. Мисля да ви помогна с това като маркирам най-важните неща.

Аз си направих този списък и мисля, че всичко ми беше точно (разбира се, ориентировъчно е всичко, тъй като всеки човек има различни нужди). Относно течностите - в големите козметични магазини има специални щандове точно до касата с всички необходими тоалетни принадлежности за пътуване под 100 мл. На мен ми бяха от страшна ползва, особено когато имаше и продукт, комбиниращ няколко такива в един - напр. крем за лице, ръце и тяло. Още едно полезно нещо - сух шампоан.

И така - напълно готови сме вече, чакаме само да дойдат датите.

И докато чаках, изгледах много клипчета за Рим тип Tips and Tricks, обиколка на града, как да си направим багажа по-компактен и т.н. Мислех си, че ще ми трябват карти, но страхотно се справихме и без, обаче с малка помощ от GPS. И между другото, не забравяйте да си пуснете роуминга и да проверите условията по договора ви за операриране с мобилния телефон - дали трябва да преправяте дадени настройки, за да имате интернет в чужбина, например.

Съвети

1. Носете си винаги дъждобран, защото не се знае кога ще завали.
2. Носете си и бутилка с вода. Има много чешми из целия град, откъдето може да си долеете шишето, без да има нужда да си купувате ново.
3. Ако искате да посещавате музеи - запазете си предварително билети. Ние не сме влизали никъде, защото опашките бяха прекалено дълги и не искахме да си губим времето, а и сме повече от онзи тип хора, които искат да усетят атмосферата ходейки по малките улички и ядейки вкусна храна.
4. Купете си седмични карти за градския транспорт - 24 евро. Ще ви бъдат много от полза.
5. Пригответе се за много ходене - вземете си удобни обувки.
6. Винаги имайте скрити пари за спешни случаи.
7. Не носете прекалено много кеш в себе си. Ние ходихме с много малко кеш евро и плащахме главно с карта.
8. Задължително посетете Two sizes - най - вкусното тирамису в града, наистина! :)
9. Когато стоите няколко дни в града ще забележите, че главните атракции са много близко една до друга, макар че в началото може да не ви се стори така.
10. Не обръщайте внимание на всички онези хора, които вървят по пътя и се опитват да ви продадат дъждобрани, чадъри, селфи стикове, гривни и всичко възможно. Много е досадно, но ако те видят, че проявявате интерес, няма да ви оставят на мира.
11. Задължителните места за посещение - Colosseum, Roman Forum, Trevi Fountain, Piazza Navona, Piazza Venecia, St. Peter`s square, Spanish Steps, Pantheon, Villa Borghese, разбира се, има и още, но това са едни от най-главните + Ватикана.
12. Отначало градът може да не оправдае очакванията ви, но дайте му време, накрая ще ви очарова и ще се влюбите в него.
13. Навивайте на рула всичките си дрехи и предварително си планирайте тоалетите, за да не взимате прекалено много ненужни неща.
14. На доста места - ресторанти, има Service Charge, така че не се учудвайте.
15. Цените в ресторантите варират от сорта на 35-75+ евро вечеря за двама, включваща предястие, основни, десерт и вода.
16. Понякога, колкото и да си правите сметката, винаги може да я превишите, затова имайте допълнително скрити пари.
17. Горе долу крайната цена на цялото удоволствие с всички включени разходи може да варира между 1500+ лв.  и 2500+ лв. - всичко зависи от вас.

И така, времето настъпи! Ще се опитам да опиша целия път накратно!

Вечерта преди полета ни, който беше в 6:40 ч., поръчах такси, което да ни закара до летището. Таксито беше пред нас точно в 4:30 ч., бяхме станали в 4 и набързо се оправихме. Нямаше трафик, така че стигнахме бързо и отидохме да се чекираме, като в последствие разбрахме, че е нямало нужда. * Бях свалила предварително бордните карти на телефона си, а 2 дни преди самия полет се чекирахме. Всичко на летището мина много добре - без проблеми и без чакания. Излетяхме точно навреме. Полетът мина много леко и бързо стигнахме до Рим.
От летището си хванахме шатъл до централна гара Термини, като предварително бях разучила всичко относно транспорта до центъра. Много удобно е направено всичко - преди да излезем от летището видяхме офис за шатъл билети - взехме си и след 10 мин. потеглихме. Цената им беше 5 евро на човек. Около 30 мин. пътувахме докато стигнем гара Термини. Веднага си купихме седмични карти за градския транспорт (24 евро на човек).
Беше около 9:30-10 ч., а ние имахме 2 часа до възможното време за настаняване, та решихме да се поразходим и да хапнем. Всичко добре, обаче ... не можахме да намерим нищо за хапване, натоварени бяхме с багажи, спеше ни се и бяхме доста уморени. След известно лутане, най-накрая седнахме в едно кафене. Най-накрая закуска и КАФЕ! :) Девойката, която ни обслужва говореше английски, така че нямахме никакви проблеми. Платихме около 20 евро за паста, сандвич, кафе и вода. Хапнахме, починахме и потеглихме обратно към гара Термини, откъдето трябваше да си хванем транспорта до квартирата.
Беше страшно лутане, докато намерим съотвения бус. Сигурно час и половина го търсихме, но така и не го намерихме. Добре, че предварително нашият хост ни беше дал 2 варианта за стигане до къщата. С малко помощ от интернет успяхме да намерим трамвая и за 10-15 мин. стигнахме. Намерихме лесно местонахождението, хубавото беше, че имаше денонощен супермаркет до квартирата и спирката на трамвая беше на 2 минути пеша. Запознахме се с хоста, апартаментът беше много приятен. Нашата стая беше супер уютна, имахме си и хубава гледка, голямо легло, кърпички, бонбони и няколко листи с описания как да стигнем до забележителности/кафета/ресторанти/барове. Кухнята беше малка, но много приятна, банята също много ми хареса. Като цяло - апартамент, обзаведен с вкус.
Настанихме се, починахме малко и отново поехме нанякъде.
От тук вече ми се губят малко нещата кое, кога, къде бяхме, затова ще кача няколко общи снимки на места/неща, които са ми харесали и ще кажа по 2-3 приказки за тях. :)

И, бързам да споделя един от най-прекрасните мигове с вас. Миг, за който всяко момиченце си мечтае. Миг, който се помни цял живот. Жест на романтика, любов и мечти. Отново сбъдната мечта се задава на хоризонта, на най-романтичното място в Рим - така дългоочакваният от мен Fontan di Trevi. И този момент, както може би предполагате, е предложение за брак. ДА! :) Невероятно чувство, което просто не може да се опише с думи - еуфория, магия, неземно щастие. Аз винаги съм вярвала, че мечтите се сбъдват и непрекъснато си го напомням. Всяко едно нещо, което ми се случва и предизвиква екзплозия от невероятни чувства ме кара да се връшам  назад във времето и да си спомням, колко много съм си мечтала за него. Никога не се отказвайте от мечтите си, защото няма по-хубаво нещо от това да ги видите сбъднати!

Нека започна с Римския Форум - мястото, около което Древен Рим се е развивал, центърът на всичко - търговия, обществен живот, включващ огромни монументи, сгради и руини.

Пиаца Венеция - нещо огромно, величесвено и много красиво!
През 15-ти век е издигнат дворецът "Венеция" - сега е музей, богат на картини, килими и др. Гледката от най-горните стъпала е просто невероятна.

Няма как да пропусна и Колизеумът - най-големият амфитеатър в Античността, едновременно символ на величието и жестокостта на римляните.

Замъкът St. Angelo - отначало е бил гробница, но в последствие се превръща в замък, резиденция на папите и хранилище на техните ценности, едновременно с това и затвор.

Вила Боргезе - огромен парк, в който се намират множество вили, някои от които превърнати в музеи. Спокойно може да си направите разходка там, има много какво да се види - природа и спокойствие.

Ватикан - най-малката суверенна държава в света, изцяло заобиколена от Рим. Икономиката на страната се поддържа от таксите за допускане до музеи, продажбата на сувенири и публикации. * Много лесто се стига с метро от Рим до Ватикана. *

Да не забравя да спомена едно място - мнооооооооого силно ви го препоръчвам - казва се Pompi и е сладкарница, намираща се много близо до Fontan di Trevi. Мъничко, но много хубаво направено местенце, пълно с всякакви сладкиши, сладоледи и торти. Страхотно качество и вкус, ние ходихме там няколко пъти, пробвахме доста неща и нищо не ни разочарова. Цените бяха даже ниски за Рим и за толкова вкусни неща, направо съм очарована. Това, което виждате на снимката - 2 сладкиша, кафе и вода - има няма 12 евро по спомен.

Идва ред и на невероятното тирамису. По принцип тирамисуто не ми е от любимите десерти, обаче докато се разхождахме, видяхме едно много малко местенце, с табелки Best tiramisu in town и решихме да си вземем едно да пробваме. Може би 90% от витрините бяха пълни с най-ралични вкусове и големини тирамису, имаше и още няколко сладки неща. Взехме си такова с вкус с шам фъстък. Лелеее, няма такъв вкус. Изобщо не приличаше на тирамису, кремчето беше уникално. Следващите няколко дни го посетихме отново, нямаше как просто и пробвахме други вкусове. Мястото се казва Two Sizes, малкото тирамису беше 2,50 евро, а голямото 3,50.

Нека не забравяме и вкусния сладолед. Мисля, че навсякъде беше много вкусен, нищо, че времето беше малко студено, ние не спряхме да си взимаме и да пробваме различни вкусове - но най-любими са ми шоколадово-лешниковите! Направи ми впечатление, че са доста големи, ценовият диапазон беше 2,50 - 5 евро, но колкото и голям да вземете, няма да сгрешите. Първият сладолед, който хапнахме, беше близо до Fontan di Trevi, дадохме 10 евро за двата, но определно заслужено. Направо си преядох с моя.

До тук приключвам със сладките находки. Посетихме и няколко ресторантчета, сравнително вкусно беше всичко, което хапвахме. Но най-силно впечатление ни направи последното място, на което бяхме - La Prosciutteria Roma. Най-вълшебното местенце, което можеше да съществува. Много малко, сгушено и пълно, за наша радост, когато отидохме за втори път имаше място. Невероятно уютно, страшно вкусна храна и идеална за разпускане музика. Много вдъхновяващо и окриляващо, особено за хора като мен. Платихме около 35 евро за едно плато с всякакви меса/сирена и чудеса, огромна салата, вино и хляб (той май беше безплатен).
Направо с удоволствие да им платиш на хората, та и бакшиш да им оставиш.
И така приключи нашето пътешествие. Имахме много слънчеви дни, но и доста дъждовни. Беше забавно, бяхме заедно, щастливи и влюбени, мокри от дъжда, леко премръзнали на моменти, но винаги си лягахме с усмивка на лице.

Последната сутрин станахме в 5 ч., хванахме трамвая до гара Термини, от там до летището и се прибрахме по живо по здраво с прекрасни спомени!

Надявам се да съм ви била от полза с организацията, да съм ви пренесла в нашето пътешествие и ако имате някакви въпроси, винаги може да ми пишете под публикацията!
Обичайте се и пътувайте много!